eXTReMe Tracker

20. aug 2005

Vaikne hullumeelsus

Mitte mul endal, muide. Teatrist kõnõlõn.

Et siis kolmapäeval, ma ei mäletagi, mis kuupäev see täpselt oli ja kontrollida ka ei viitsi, käisin Setomaal Kauksi Ülle ja Ain Mäeotsa "Taarkat" vaatamas. Ei viitsi kahjuks jälle pikalt heietada, aga noh, Katu oleks võinud mulle pärast vaatamist selge sõnaga öelda, millega tegu. Ehk siis v. hea materjal oli ülejala valatud täiesti kommertslikku ja kohati õlgu värisema panevasse piinlikku vormi. Ja Eesti inimesed on täiesti totrad, mingi ropem sõna tuleb ja kõik korraga: "Ähähää". Fuu. Kitsepabulatest ma ei räägigi, see oli ju puhta naerukrampe tekitav. Just vaatasin EPList mingit artiklit selle kohta - Agni Lass mu meelest - ja seal oli koerasitast juttu. Järeldus: demokraatia ruulib ja väljaheited - meie kõigi ühine vara - on äärmiselt oluline osa Eestimaa suvest ja suveteatrist üldisemalt. Aitäh teile, kallis publik ja muljendaja. Näitlejatest ma ei viitsi kirjutada, kujundusest ka mitte, sest noh, herned ei veennud mind, kõrvitsalehed torkisid ja see üliagar nais-Hitler, kes väga vanu inimesi murule kamandas, tekitas paanikat ja hirmu. Jumal tänatud, et noore inimesena enne koha kiirelt ära rabasin, sest noh, muidu oleks vist närvivapustuse saanud. Igatahes jah, krõksuvate põlvedega pensionärid, kes maksid elamuse eest vist 140 eeku, krõksutasid seal maas istuda niikui miilenkid, sest sellele tantele lihtsalt ei julenud keegi vastu hakata. Seda vastust, et kuidas need setod lauludes hääle kummaliselt kilavaks saavad, ma endiselt ei saanud. Vahepeal mõtlesin küll, et olen asjale jälile saanud ja kahtlustasin, et üks kindel neiokõ teeb seda häält, aga nii see vist ikka ei olnud. Ei ole ju loogiline, et igas seto kooris on üks häälest ära tsikk, kelle laulmise tahe nii suur on, et teda koju ei raatsita jätte!? Nii et parem unustame selle menuki ja loodame, et inimesed saavad aru, et seto laule-tantse saab ka muul moel nautida. Aga noh, keda ikka huvitab, küllap see järgmisel suvel veelgi suurema rahahunniku eest läheb ja vaatab seda Lõuna-Eesti etnolugu, nagu üks neidis seda nimetas.

Ah, kui juba alustasin, siis ikka mainin, et Helena Merzin ja Veikko Täär olid täitsa toredad ja kolm klouni, kelle nimesid ma praegu nimetada ei viitsi, said kah asjaga kenasti toime. Tegelikult ei olnud päris nõrku tegijaid, taidlejadki olid suht heas konditsioonis ja asi kõlas üsna kenasti kokku eelmise külastet lavastusekesega, mille lõpetasid Harjumaa taidlejad ("7 samuraid" No-s). Ahjaa. Kiitmise poole pealt peab ikka hullult tunnustama Alina Karmazinat, sest nojah, "Kodu keset linna" mõttetust tsikist oli asi väga kaugel. Tegelikult, võrreldes kõigi "Vanemuise" lavatöödega, on areng ikka meeletu ja seda positiivses mõttes. Respekt ühesõnaga. Nojah, keerutan siin hullult ja Mercat polegi veel maininud. Merca on Merca ja sellega on pea kõik öeldud. Mu meelest mitte nii hea esitus kui kunagi "Pühakus" - ma ei tea, miks mul just see roll praegu meelde tuli - aga mingi sarnane headus oli selles olemas. Raske on ilmselt olla rollis, mis on endale väga lähedane, temaatika on südamest tulev ja samas nagu osa, mida mängida eriti ei ole. Seega kokkuvõttes on Merca ikka Merca ja teatud kvaliteedigarantii andis kogu sellele laadale just tema. Aga seda pean ma küll ütlema, et kammoon piipl, tulge mõistusele ja korrigeerige zhanri ning piletihindu. Need kaks asja ei lähe absull kokku sellega, mida näidati. Kummardus muidugi reklaamikampaaniale, aga noh, kaup peaks ikka vastama sellele, mida reklaamitakse. Ja palgalised kriitikud, kellel istumisest tagumikud villis ning pastakas pooltühi, võiks konkreetselt minema saata. Tahtsin vaenu praegu õhutada :P Ei tee seda, seega tsiviliseeritud ühiskonna kombel soovitan juhtivatele päevalehtedele oma teatrikriitikud lihtsalt välja vahetada.

Okei, kui järgmine nädal peale hakkab, siis muljendan Orwelli ja Kolditsa "Loomade farmi" teemadel ka, aga praegu ei viitsi. Hoopis head taasiseseisvumispäeva ja adios amigos.