eXTReMe Tracker

31. okt 2007

Tänavalapsed


Käsh andis mulle eile hommikul raamatu "Tänavalapsed" autoriks Tea Kask. Nagu tutvustusestki lugeda võis, pidi juttu tulema sellest, mil moel lapsukesed tänaval elavad ja hakkama saavad. Kui ma küsisin, kas tegemist on based on a true story tüüpi teosega, vastas Käsh, et see ongi true story. Njah.
Lähidalt on üks naisterahvas üles kirjutanud 4- ja 5-aastaste vendade Martini ja Mattiase loo. Selle, kuidas nad esimest korda ukse taha tõsteti, kuidas nad aeg-ajalt koju tagasi rändasid, kuidas nad päevade kaupa kilekotist liimi nuusutasid, kolmerattalisi ja suuski pätsasid, turvakodusse sattusid ning sealt enam põgeneda ei viitsinud. Ilukirjanduslikku elementi on selles teoses vähe, räpa ja ropsiga on ka õnneks tagasi hoitud. On dialoogi kasutav ja edasiandev kirjeldus. Poisid on pigem sümpaatsed, nende suhtumine emasse on vaatamata kõigele positiivne ning raskesti usutav. Ma üritasin lugemise ajal aru saada, kas miski šokeeris mind, aga ei šokeerinud. Tartu kesklinnas oli juba rohkem kui kümme aastat tagasi teatud pisikesed poisid, kes hädise näoga tulid "Tädi, anna saiaraha..." paluma ning kui eitava vastuse andsid, sest sul näljase gümnasisti ja hiljem tudengina tõepoolest polnud midagi anda, su ropu ja rämeda sõimuga üle kallasid. Ise olid nad umbes 8-aastased, kuigi kasvult kuuesed...
Üheseõnaga sellel 2001. aastal Avita kirjastuse välja antud raamatul pole kirjanduslikke taotlusi, ma eeldan. On kava jutustada lugu ja see õnnestubki. Kahjuks lõppeb lugu sellel kohal, kus poisid kasuperesse viiakse. Ma arvan, et selle koha pealt oleks mulle meeldinud edasi lugeda - ma kujutan ette, kuidas nende lugu jätkuda võis. Mu aju ühesõnaga konstrueeris juba loo :)
"Tänavalapsed" on illustreerinud Ilmar Trull. Väga vinged pildid ning tekitavad mulje, et tegemist on lasteraamatuga. Ma muide ei teagi, kas on lastekas või ei ole. Lasen oma kuuendikel seda sirvida :D

Sildid: