eXTReMe Tracker

13. juuni 2011

Mhmh

Lugesin. NB! Järgnev tekst sisaldab roppusi, aga teose vibe´i tabamiseks vajalik. Tsiteerin
"Ma ei tea, kas sa oled seda tähele pannud, aga kui sa rahvarohkes kohas ringi vaatad, siis on ikka tõsiselt palju lolle sitapäid ringi jooksmas. Uskumatult imbetsiilseid inimesi. Ma ei räägi praegu inimeste vaimsest tasemest, vaid nende käitumisest. Kui sa selle peale mõtlema hakkad, siis need kaks on päris tihedalt ühendatud."


Tsiteerin veel
"Ma ei tea, kuidas sinuga on, aga mina reaalselt ei salli inimesi, kes arvavad endast liiga palju. Mina isiklikult ei arva endast palju. Kusjuures ma arvan, et suures pildis tean ma asjadest vägagi vähe, aga ma hoian oma silmad lahti ja kui ma näen midagi imelikku, veidrat, naljakat või kombinatsiooni nendest kõigist, siis ma kipun seda välja ütlema."


Ahjaa. Raamatuks oli Roone Roosti "mis sul Viga on." [pealkirjas kirjapilt esikaanelt]. Näitan üles samasugust ebastabiilsust nagu vaene poiss, kes selle raamatu kirja pani, aga... MIS MÕTTES? Täpselt nii.

Tüübi raamat on täis arrogantsi, millega ta üritab seda, mida ta märkab (vt tsitaati), mängleva kergusega kirja panna. Arvab, noh. See eeldaks huumorit, kalambuuritsemist jmt, aga ei vea välja. Härra ütles kohe alguses, et ta nimelt eirab õigekirjareegleid, raamatu kestel siunab eliitkoole ja peresekukkunud õpetajaid, kes näkku, pähe ja perse - viimasesse eriti tihti - kõiki kepivad. Kasutades nüüd autori määratlust tegevuste osas, millest kõige rohkem juttu. Raamatul on kusjuures olemas toimetaja - kuna keelt pole toimetatud, siis ma eeldan, et peaks olema tegu sisutoimetajaga, aga lugedes jäi mulje, et sisugi pole eriti tihendatud. Ehk siis oli paar teravmeelsust, ridasid täitev ropendamine, lehekülgede viisi ülbitsemist. Mina ei saa aru, miks ta selle raamatu kirjutas. Mina ei saa aru, miks ilmumisjärgselt teosele suurt tähelepanu omistati - selles puudub see "miski", mis ühest raamatust teeb nauditava raamatu. Ma arvan, ei, ma olen veendunud, et see on C. Kala raamatu tüüpi raamat ja küllap nende sihtrühmadki on samad.

Mis ma ette heidan?
Lühidalt
* on samasugune lahmimine, millega ise päevast päeva tegelen, aga see ei tähenda, et ma seda kirjanduse pähe pakkuma hakkan;
* pole kandvat keset, on teatud kinnisideed, nt religioon, tarbimine, vabaduste võtmine, poliitikud kui paksud värdjad, Keskerakond kui kamp eriti pakse värdjaid;
* raamat vajanuks väga karmi toimetajakätt, sest iseenest idee on olemas, aga ei vea 128 lehekülge välja.

Nii. Ja lisaks tahan selle ka ära märkida, et tegemist on täieliku homofoobist rullnoksiga, kes aga ilmselt on kõigele lisaks kapis peidus, sest ma pole ammu kuskilt lugenud nii palju sellest, kuidas keegi on pede ja kedagi kepitakse perse.

Sildid:

1 Comments:

Blogger Aidi Arvas...

See arrogants on verinoorte kirjutajate juures kuidagi väga tavaline. Kusjuures ei ole sellel ei ande ega andetusega midagi pistmist. Mingis teatud arengujärgus lihtsalt ongi oksad laiali ja tunne, et ise ei ole sa mitte keegi, aga see, et teised, kes veel tühisemad tunduvad, käituvad nagu "keegid", on nõme ja ülekohtune. Ma ei tea, mina küll 17-18aastasena tundsin nii ja nüüd hiljem, eriti gümnaasiumiõpetajana töötades, nägin sellist hoiakut väga palju. Sellepärast ma usun, et see on lihtsalt arengujärk, millest inimene õnneks välja kasvab. Ja seda tulebki võtta kui märki kirjutaja või siis raamatu minajutustaja (fiktiivsest) vanusest, mitte millestki muust. Seesama suhtumine näiteks jookseb ju läbi ka Salingeri "Kuristikust rukkis" ja Benjamin ... (? Ei mäleta!) "Crazyst".
Et see ebaküpsuse tunnus teinekord päris naljakalt mõjub, on täitsa tõsi jah. Kui ma veel keskas keelt ja kirjandust andsin, siis oli täiesti imekspandav, mismoodi 36-st klassikirjandist umbes 25 - 30 käias kogu aeg isiksuse ja halli massi võrdlust. Et muudkui vastandati ennast sellele nii-öelda hallile massile. Tavaliselt avaldusid need nähud 11. klassides. Nii et paratamatult ma pidin selle igas klassikomplektis ühel päeval teemaks võtma ja neile statistiliselt selgeks tegema, et kui 36-st 30 manifesteerib, et tema ei ole kindlasti halli massi osa, siis, jumal paraku, kas millegi poolest moodustavad massi needsamad 30 või see ülejäänud 6 õpilast?

Seda sinu kirjeldatud raamatut ma lugenud ei ole. Kas see on mingi noortejutustuste võidu- või äramärgitud töö? Eks jah, noortekirjandust on lastekirjandusega võrreldes Eestis ju nii vähe, et vist peaaegu kõik, mis tehakse, ka avaldatakse. Sõel pole tõenäoliselt kuigi tihe, kui konkurents praktiliselt puudub.
Aga kindlasti on sellelgi raamatul oma lugejaskond, kellega see kõneleb ja kellele äratundmist pakub.

11:58 AM  

Postita kommentaar

<< Home